SCHIPHOL

SCHIPHOL ALS ’S WERELDS BESTE DIGITALE LUCHTHAVEN. MEEST VEILIG, MAKKELIJK EN TOEGANKELIJK. HOE STARTEN WE DIE REIS?

ACHTERGROND

Tijdens de nieuwjaarsconferentie in 2015 sprak de CEO van Schiphol een bold vision uit: hij wilde van Schiphol een digitale luchthaven maken. Vergelijkbaar met nieuwkomers als AirBnB, Uber, Netflix en Spotify. Schiphol geleid door data, met reizigersbeleving centraal.

Bepaal de Innovatie Strategie, ontwerp het Innovatie Programma & kickstart het! Dat was onze opdracht. Met datagedreven toepassingen hebben we de Passenger Journey concreet verbeterd.

AANPAK

In plaats van een uitvoerig lineair project plan hebben we gekozen voor een programma-ontwerp waarbij experimenteren, leren en verbeteren centraal staan. Met zogenaamde kleine, incrementele stapjes (in de vorm van MVP’s) brachten we digitale oplossingen snel in de praktijk om te testen:

  • De resterende wachttijd tonen op digitale schermen bij de security,
  • Indoor wayfinding lanceren via de schiphol-app,
  • De passenger journeys inzichtelijk maken en verbeteren door het analyseren van beacon data,
  • Waardeproposities ontwikkelen op basis van de verzamelde data: nieuwe groeikansen!

Deze vernieuwende aanpak van het Innovatie Programma had veel weg van de manier waarop start-ups digitale concepten ontwikkelen, snel testen, verbeteren en voortgang boeken op nieuw terrein. Het starten en ‘laten ontstaan’ van grote bewegingen, zonder het in eerste instantie te groot te maken – het lijkt tegenstrijdig. Maar bij Bureau Design Digitale Zaken zijn we bedreven in het ontginnen van innovatie. Klein beginnen, snel opleveren en opschalen is de sleutel. En die past keer op keer!

Samen ontdekken waar de mogelijkheden liggen? We laten ons graag uitnodigen.