Ken je (eigen)waarde als start-up!

 

Je zult de enige niet zijn met een start-up die nog geen glasheldere waardepropositie heeft. Veel te druk met duizend-en-een dingen. Maar het loont om daar tijdig energie in te investeren. Bij BDDZ kwamen we daar proefondervindelijk achter tijdens een pitch in een voetbalstadion.

 

Vol energie schuiven Thomas en ik aan tafel bij een grote Nederlandse voetbalclub. Eerder die ochtend bij het binnenlopen van het stadion voelde ik me stiekem als Van Gaal vlak voor de finale-training voor de wereldbeker (1995). Ook vandaag zullen we gaan voor de winnende match!

 

Waarde creëren over verschillende assen: het verdienmodel van de toekomst.

Onze drive bij BDDZ is het creëren van maatschappelijke waarde. De ervaring leert dat er juíst in de overheidssector een zekere urgentie heerst om te innoveren. Mede door publieke druk en de kritischer wordende mens achter de burger, die zich niet meer laat afschepen bij een loketje. Tegelijkertijd zit innoveren niet per definitie in het DNA van een overheidsorganisatie. Innovaties in dit domein zijn niet de gemakkelijkste, maar kunnen veel waarde hebben. Omdat ze direct impact hebben op mens en maatschappij. Juist dáárom hebben wij onze tanden gezet in het innoveren bij de overheid en bevinden onze cliënten zich veelal in dit domein.

 

Op deze bewuste dag gaat het echter om voetbal. In onze ogen een wereld die lijkt te draaien om commercie, transfers en grote bedragen. En toch trekt deze casus ons aan. Dat komt omdat men heeft gevraagd of we kunnen helpen met een totaal nieuwe richting voor deze club: ‘sociaal maatschappelijke waarde creëren, voortbouwend op hun sterke commerciële merk’!

 

Hoe kan BDDZ deze historische voetbalclub helpen aan een verdienmodel met maatschappelijke waarde, dat vooruitloopt op de toekomst?

Er moet een propositie worden ontwikkeld gerelateerd aan ‘health’, waarbij we de kracht van code, data en tech inzetten om tot succesvolle concepten te komen. Een concept dat disruptief is, een nieuwe markt aanboort ‘en het beursgenoteerde sterke merk nóg sterker maakt!’ roept de directeur marketing nog.

 

Enthousiasme is een belangrijke randvoorwaarde maar geen garantie voor succes.

Thomas en ik stellen geestdriftig vragen om een duidelijker beeld te krijgen van de huidige situatie, de beweegredenen, het beoogde doel van de club, de stakeholders en het speelveld. Dan komt de vraag of we onze aanpak willen toelichten en of we wat ideeën die in ons opkomen kunnen delen. Enthousiast geworden door de setting, deze club en de kansen die we zien, schetsen we het whiteboard vol. #Sport #Lifestyle #Health. Het lijkt al op een designsprint waarbij we verschillende concepten toelichten, inclusief een challengedefinitie. We komen uit op een potentiële samenwerking in conceptontwikkeling met HealthTech Campus, een academisch ziekenhuis en een zorgverzekeraar uit ons netwerk. De voetbalspelers doneren data via wearables aan de HealthTech sector. Daar weten datascientists wel raad mee.

 

We voelen ons Van Gogh met een blanco canvas. We zien onze ‘toekomstige’ cliënten druk schrijven, knikken en ‘aha-momenten’ beleven. Verschillende keren verschijnt er zelfs een glimlach op hun gezichten. Ze lijken voldaan en geholpen. We kunnen niet wachten om met onze collega’s te delen dat we deze klant mogen gaan helpen om te innoveren en tegelijkertijd sociaal maatschappelijke waarde gaan creëren. Natuurlijk is dat ook goed voor de aandeelhouderswaarde, die we niet uit het oog mogen verliezen. Het kan allemaal, dat hebben we namelijk eerder bewezen!

 

Nadat de heren geïnspireerd hun boekjes hebben volgeschreven met onze input leggen ze hun pennen neer en komt de vraag: “Kunnen jullie in een presentatie nog een keer jullie toegevoegde waarde duiden? Waarom zouden wij dit met onze directeuren op een heidag niet zelf kunnen bedenken?”

 

Johan Cruijf zou hebben gezegd: “Je ziet het pas als je het doorhebt.” Maar dan ben je te laat. Is de kracht van een goede coach niet juist dat de coachees het gevoel hebben in hun kracht te staan en het spel zelf beheersen?

Terwijl we weglopen, voelt het alsof we peperduur parfum als gratis proefmonstertjes hebben weggegeven, waardoor de waarde ervan niet meer wordt gezien. Even voelen we ons tekortgedaan, maar al snel zien we in dat we dankbaar moeten zijn voor wat we geleerd hebben. We moeten aan de bak als we verder willen professionaliseren en groeien. We hebben van deze potentiële klant ‘take away lessons learned’ meegekregen en dat is ‘priceless’.

 

Klaarblijkelijk waren we enorm enthousiast maar nog te naïef in het goed overbrengen van de propositie, onze aanpak en meerwaarde. De wereld van ondernemen, vallen en opstaan, Innovatie Strategie, Lean StartUp, Google Venture Sprints, Agile mindset, Code, Data & Tech is dan ook niet gemakkelijk in een notendop samen te vatten. Wij vinden het ónze verantwoordelijkheid om dit in ‘Jip & Janneke-taal’ over te kunnen brengen. Daar zit de kracht. Het versimpelen van innovatie en vooruitgang. Die van ons allemaal te laten zijn!

 

Wendbaar als een start-up, koersvast als een koploper’ #Adaptief.

Voor ons is deze ervaring een eyeopener en de aanleiding om ons businessmodel canvas te herijken, te verrijken (pivoting, Eric Ries) en de visie, missie en ons doel (nog) scherper te definiëren. We hebben BDDZ’s website meteen ook een nieuw ontwerp gegeven en geven onze geleerde lessen graag door in ons #FoundersDiary. Want er zijn veel verhalen goed om te delen, maar doe dat vooral wanneer je weer ‘the hard way’ iets hebt geleerd: http://www.corhospes.nl/faalverhalen-succesverhalen/

 

 

In de sport maakt de juiste coach het verschil. Bij innovatie en organisatieverandering zijn wij, als Bureau DDz, dé coach voor het team dat wil winnen!

Anil Balgobind

Partner Strategische Innovatie